Time flies when you're having fun! - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Charlotte Ruben - WaarBenJij.nu Time flies when you're having fun! - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Charlotte Ruben - WaarBenJij.nu

Time flies when you're having fun!

Blijf op de hoogte en volg Charlotte

25 Oktober 2012 | Ghana, Kumasi

Dag lieve volgers!

Ik heb het zo druk en gezellig gehad dat ik vandaag pas tijd heb gevonden om de reacties te bekijken, en mijn volgende verslag te schrijven! Ook de hitte heeft me een beetje tegen gehouden om actief te zijn, en naar het internetcafe te gaan. Het is duidelijk dat het droge seizoen er aan zit te komen, want ik zit elke dag meer onder het stof. In een van de foto's die ik later bij zal voegen, is een baby doekje te zien met oranje, bruine derrie van mijn gezicht na een halve dag.. Ik 'douche' al 2x per dag, dus veel beter zal het niet worden. De 'douche' bestaat trouwens uit een ijskoud pisstraaltje, waarbij ik de douchekop ook nog moet vasthouden met 1 hand. Echter mag ik niet klagen, want de meeste meiden moeten zich wassen met een emmer water en een washandje.

In mijn vorige verslag ben ik geeindigd met de voetbalwedstrijd die ik zondag heb gezien. Het was een super leuke ervaring om alle fanatieke supporters op en neer te zien springen en op vuvuzela's te horen blazen. De meiden en ik hadden, op advies van PA, al voorbereid op een wedstrijd van laag niveau. Dat was maar goed ook, want het spel leek wel in slow motion afgespeeld te worden.. Gelukkig was het wel erg gezellig met de meiden, en ik heb mijn host broers een onwijs leuk dagje uit gegeven. Ze hebben de volledige 90 minuten gestraald, helemaal toen ik ze ook nog op een drankje trakteerde. Ik kreeg dan ook een enorme glimlach en 'thank you' van ze na afloop. Daar deed ik het voor. Na thuiskomst stond het eten al klaar, en heb ik verse loempia's met fried rice gegeten. Daarna waren mijn huisgenootjes en ik eigenlijk heel erg gaar, maar ons jongste broertje wilden ook met ons op pad, en wel die avond.. Om 8 uur zijn we dus met Akwasi (7 jaar) naar een cafe op de hoek van de straat gegaan, waar hij ons een dansvoorstelling heeft gegeven en ons frisdrankje heeft betaald. Super cute!

Wat ik trouwens vooral bijzonder vind aan de mensen hier, is dat iedereen zo gelukkig lijkt met niks. Daar kunnen wij echt nog heel erg veel van leren. Twee van mijn host zusjes vertelden me dat ze oorbellen zo mooi vinden, maar dat alleen het jongste zusje ze krijgt van de ouders, en dat zij er dus geen hebben. Die dag kwam ik thuis na werk met 2 paar oorbellen in de vorm van een hartje. Ze waren door het dolle en bedanken me nog steeds elke seconde. Sieraden worden hier namelijk echt gezien als luxe artikel. Daarom was het super bijzonder dat ik de armband die op een van de foto's te zien is, gratis heb gekregen van Belinda, vriendin van mijn hostfamilie. Zij is ook degene die de prachtige slippers maakt. Volgens de familie ben ik een vrijwilligster die ze nooit meer gaan vergeten, waardoor ze me overladen met presentjes. Mijn huisgenootjes hebben nog nooit iets gekregen.

Dan mijn werkweek. Maandag zijn we naar een dorpje geweest waar de grooste schoenenmarkt van Kumasi is. Zoals te zien op de foto's worden de schoenen op een grote hoop gegooid, en is het zoeken naar twee bij elkaar passende schoenen, in de juiste maat! Een hele klus.. We zijn om 10 uur begonnen en om 3 uur waren de tests voor hepatitis B op. Dat was nog nooit eerder voorgekomen. Daarom zijn we dinsdag teruggegaan, om de overige mensen te testen. Ook toen hebben we doorgewerkt tot alle tests op waren. Dat betekent dat we in 2 dagen zo'n 300 mensen hebben getest, wat echt heel erg veel is voor Ghanese begrippen.

Gister zijn we naar een afgelegen dorpje geweest, waar Willemijn en ik voorlichting hebben gegeven over HIV/Aids. Het werd ons maar al te duidelijk waarom we dat moesten doen, aangezien zoveel mensen onwetend zijn. Zo was er een meneer die vroeg of je HIV kan krijgen door te dromen dat je onveilige seks hebt met een besmet iemand, en was er een vrouw die dacht dat ze HIV positief was, omdat ze iemand met HIV had aangeraakt. Het taboe heerst hier helaas nog steeds, dus we gaan vanaf nu op elke locatie de voorlichting geven. Wat het moeilijk maakt in zo'n afgelegen dorpje is dat als 1 persoon positief is voor een bepaalde ziekte, de rest dat ook is. Dat zagen we vooral terug in de resultaten van de hepatitis B test. Ook was er veel ondergewicht, zo had ik een vrouw van 55 met een BMI van 13,5... Ze woog nog maar 34 kg. Voor haar was de uitslag niet eens vervelend, want wij obruni's maken ons altijd veel te snel zorgen, en ze voelde zich toch goed?, waarom zou er dan iets mis zijn met haar gewicht. Aldus de simpele toelichting van de vrouw.. Het is fijn om te zien dat de mensen wel gelukkig zijn, en het als een enorme eer beschouwen dat wij komen helpen, maar daarna gewoon verder gaan zoals eerst. Willemijn en ik zijn verliefd geworden op 2 jochies die de hele dag om ons heen drentelden. Ze zijn 3 en 4 jaar oud en hebben allebei enorm ondergewicht. Eentje lijkt dik, maar dat is zijn eiwit te kort buik vol met wormen. Als afscheidscadeautje heeft Willemijn ze een sticker gegeven met een auto erop, hun glimlach werd nog groter dan hij al was.

Vandaag zijn we teruggegaan naar het dorpje, maar dit keer hebben we de schoolkinderen behandelt voor ringworm, schimmel, wondjes, etc. Gewoon het normale ritueel van donderdag en vrijdag. Mijn twee poepies waren er weer, en ze kwamen vol trots laten zien dat de sticker nog op hun hand zat! Alle kinderen die we vandaag behandelt hebben, liepen in hun schooluniformen. Echter hadden de twee jochies hun oude kloffie aan, wat ons duidelijk maakte dat zij niet naar school gaan. Jullie raden het al; deze twee jochies willen Willemijn en ik naar school krijgen. Samen met onze supervisor Enoch, zijn we met de moeder van de twee naar het schoolhoofd gegaan om te informeren wat er nodig is om ze naar school te krijgen. Dat is heel simpel: per kind hebben ze 2 uniformen, 2 paar schoenen, 2 paar ondergoed, 1 kom en 25 cedi nodig. Het totaal bedrag komt op zo'n 200 cedi, wat 100 euro is. Nu is mijn vraag aan jullie of jullie deze twee willen helpen door geld in te zamelen bij buren, klasgenootjes, teamgenootjes, etc. en dat geld in te leveren bij mijn lieve mama, zodat zij kan zorgen dat het bij mij terecht komt, of eigenlijk dus bij die jochies. Volgende week willen Willemijn en ik teruggaan om ze de spullen te brengen die nodig zijn, zodat ze vanaf de maandag daarop naar school kunnen. Ik hoop dat jullie ze willen helpen!

O dan nog even iets over het eten hier! Dinsdag kwam ik thuis uit werk, en schrok me werkelijk wezenloos. Mijn hostbroer was bezig de kop van een bever er af te branden. RANZIG! Daarna is de bever gevild, in stukken gehakt, zijn de darmen schoongemaakt en ging hij zo de pan in! De bever was het diner............... Gelukkig kreeg ik kip, haha! De foto's geven een duidelijk beeld!

Morgen is het een nationale feestdag hier in Ghana, vandaar dat ik om 8 uur 's ochtends richting Cape Coast vertrek, om een weekend op het strand door te brengen met alle vrijwilligsters. 5 Van de 15 meiden gaan namelijk naar huis as zondag, dus het wordt een soort afscheidsweekend! Als ik zondagavond thuiskom, zal ik naar de oude kamer van de Deense meiden verhuizen, zodat ik mijn eigen douche en toilet heb.

Misschien dat er zometeen al een nieuw huisgenootje op me wacht, want mijn hostfamilie heeft gister besloten een nieuwe puppy te kopen!! Ben zeer benieuwd, maar verheug me nergens op, want een beslissing gemaakt door een Ghanees zegt helemaal niks!

Nou lieve mensen, dit was het voor vandaag! Fijn weekend allemaal, en tot snel! Dikke kus!

  • 25 Oktober 2012 - 17:33

    (opa)Kees:

    Dag Charly,
    Goed dat jij zoveel beleeft, want bij ons is het maar een saaie boel, waar alleen het Saharazand wat kleur geeft.
    Als de tijd inderdaad zosnel gaat moeten wij ons opmaken voor de ontvangst op Schiphol.
    Maar alle gekheid op het welbekende stokje. Jouw berichten maken het meebeleven wel erg gemakkelijk. Kennelijk wisselen plezier en ernst elkaar in voldoende mate af.
    Bij deze beloven wij voor beide kleine vriendjes als start elk €10,= te donoren en maken het bedrag over naar jouw mama.
    Tot het volgende bericht, groet en kus,
    (Opa)Kees

  • 25 Oktober 2012 - 18:15

    Marjon:

    Hoi Charlotte,
    Wat een avonturen weer en mooie foto's dat ik een goed beeld krijg van je daar. Stoer van je hoor zo voorlichting geven aan een grote groep met een microfoon! Kun je mij ook een keer assisteren op de avond voor aanstaande ouders hahaha! En meteen even een actie op touw gezet voor die mooie boefjes, petje af. Succes met je verhuizing naar de andere kamer en hopelijk een gezellig kamergenoot gauw, heel fijn weekend aan zee, hier koud en guur maar ook mooie herfsttinten. Dikke knuffel van ons vieren

  • 25 Oktober 2012 - 18:34

    Omi:

    hallo troel wat maak je veel mee he ne wat een ervaringen maak je mee
    mijn buurvrouw doet ook haar portemone open voor je en ik ga ook langs bij de meent
    Opi moppert nog steeds dat je zo ver weg zit maar hij is reuze trots op je
    fijn dat je leuke vriendinnen heb dat is heel belangrijk
    mijn broer vind ik zo leuk klinken
    nu lievert tot de volgende keer dikke kus Omi Opi

  • 25 Oktober 2012 - 20:11

    Angeline En Peter:

    Hoi lieve Lot, wat verheugen wij ons erop om elke keer een update van je te krijgen, heerlijk om te lezen en ons een klein beetje in te leven. Vanzelfsprekend is het in het echt nog indrukwekkender. Blij te lezen dat ook de mensen daar zien hoe je qua karakter bent .... een lief sociaal meisje. Heerlijk om mensen/kinderen te plezieren, waardoor het voor jezelf ook meer invulling krijgt. Het blijven vaak de kleine dingen die het doen, dat ze je maar weer. Wat lief van je om ook je 2 "kindjes"naar school te laten gaan, ok wij zullen een duiitje in het akje doen. Goed dat het met de foto's nu ook lukt, gaat alles mer leven.
    Hier nog geen kleinkind erbij, dus blijft het spannend. Gabriëlla voelt zich wel goed en is natuurlijk vreselijk nieuwsgierig wat het gaat worden en wanneer. Afgelopen zondag vol trots naar je paps gekeken, wat een prestatie heeft hij geleverd zeg, was wel afzien, maar toch maar mooi gehaald. Daarna gezellig samenzijn bij je thuis met lekker kletsen en eten. Verder gaat hier nog steeds z'n wekelijkse gangetje. Lieve knuffels (en ga zo door met vertellen). A&P

  • 25 Oktober 2012 - 20:21

    Omi:

    hallo lievert
    Paula is zo lief geweest en stort 10 Euro
    en mijn buurvrouw ook en van zelf doen OPi en Omi ook mee rest volgt


  • 26 Oktober 2012 - 10:29

    Karin:

    Lieve Charlotte

    Wat weer een mooi positief verhaal ! Fijn dat je het zo goed met je host-familie kunt vinden.....en ik hoop echt voor je dat die puppy er komt......lekker om te knuffelen als je het af en toe eventjes zwaar hebt.
    Petje af voor de dingen die je allemaal doet en aanpakt , zoals de inzamelingsactie voor die 2 werkelijk prachtige jochies ! (hebben ze ook een naam ?)........Ga zo door !
    En de prachtige foto's spreken boekdelen.......ik geloof dat ik het met je eens ben dat bever ook niet op mijn favoriete menu-lijstje komt te staan.....ik ga ook voor de kip.

    Hier gaat alles z'n gangetje , we bereiden ons langzaam ook voor op 't vertrek van Tim.......de eerste inentingen heeft ie al in z'n lijf , het duurt nog wel 2 maanden voor hij vertrekt (dan kom jij al weer terug) , maar het schiet nu toch wel op . De plannen zijn nu Zuid-Oost-Azië , Nepal en Birma .
    Gisteren heeft Tim samen met z'n band een werkelijk spetterend optreden gedaan in P60.......we hebben genoten ; ach ja , trotse ouders.............daar weet jij alles van !

    Lieve Charlotte , ga nu maar lekker genieten van je welverdiende lange weekend aan het strand...........
    tot het volgende verslag ,
    X Karin

  • 26 Oktober 2012 - 20:41

    Rina En Bob:

    Lieve Charlotte,
    Wat een boeiend verslag weer. Je bent al aardig bezig in de medische sfeer. Dat is duidelijk heel wat anders dan wat hier in Nederland kan en mag.
    Ik geniet van je beschrijvingen van Ghana. Die voetballers hadden trouwens een "echt" voetbalveld. Toen wij in Ghana waren, zagen we ze gewoon op de compound voetballen in een modderige omgeving. Helemaal blij met de voetballen, die onze gastvrouw had meegenomen voor ze.
    Verleidelijk hè, die leuke dingetjes in het cultureel centrum. Niet ver van Kumasi vandaan is een dorpje waar kralen gebakken worden. Daar willen ze je graag laten zien hoe dat in z'n werk gaat. Maar ja je doet al zoveel.
    Geniet maar even van het strand. Ik kijk uit naar de rest van je verslagen. Wat een leuke uitvinding zo'n blog. Nooit te oud om wat bij te leren.
    Heel veel liefs en veel succes (en laat ze maar zien hoe het liever kan op die school).
    Rina

  • 28 Oktober 2012 - 07:47

    Papa Bas:

    Hey moppie,
    de tijd lijkt inderdaad te vliegen.........................je bent nog geen 3 weken op je nieuwe plek maar het lijkt al 3 maanden want wat heb je al veel gedaan, bereikt en ervaren! Als je zo doorgaat komt je nog tijd te kort want volgens mij is er nog veel te doen en te beleven.
    Super gaaf om ook via deze manier, naast telefoontjes, sms en e-mail, een kijkje in je nieuwe keuken te krijgen inclusief beeldmateriaal. Je weet ik hou van open vuur en koken op een binnenplaats maar onze braai is niets vergeleken met de Ghanese culinaire hoogstandjes die jij meemaakt (ik haal het vlees en escargots wel gewoon in de winkel als je het niet erg vindt :-)
    Ook hier gaat de tijd snel al is het wel saaier, de herfst is nu echt binnengeslopen en de eerste nachtvorst is een feit gezien de witte auto's. Ik ga zo hardlopen maar wel in lange broek en met handschoenen aan..........hoe warm is het ook alweer bij jou? Op dit moment zit je als het goed is in Cape Coast aan het strand met uitzicht op palmen, grrrrrr ben jaloers al heb ik ook uitzicht op een zielig palmboompje in de tuin hoor.
    Morgen ga je weer lekker aan de slag met al je projecten, uiteraard zullen we hiervandaan ook (financiele) steun regelen zodat je zoveel mogelijk van je roepingen kunt vervullen. Zorg er maar voor dat die 2 boenders naar school kunnen, go for it!
    Doe de groeten aan je familie en leuk om te lezen en zien dat je nu ook eindelijk broers hebt, het is mij nooit gelukt dus geniet ervan. Ik ben sowieso trots op alles wat je aanpakt en bereikt maar met name ben ik trots op de wijze waarop jij je hebt geintegreerd in je nieuwe familie, wederzijds respect is de sleutel en uiteindelijk ook het leukst om te doen.
    Hele dikke knuffels en hoop snel weer van je te lezen inclusief foto's, als je geheugenkaart vol is laat het weten!
    Ciao, blanke Pappie

  • 28 Oktober 2012 - 11:13

    0ma Von:

    Hoi Charlotte, heerlijk al die verhalen van je te lezen en niet te vergeten al die leuke en mooie foto's, wat een pracht plaatje waar je met die baby op staat . En wat fijn dat je daar ter plekke die 2 jongetjes kan helpen naar school te gaan, petje af voor wat jij in die korte tijd al gedaan hebt.
    Geniet ook maar lekker van de warmte, wij hadden hier gisteren de eerste hagelbui.
    Ga zo door, we kijken uit naar je belevenissen.
    Dikke kus, oma

  • 28 Oktober 2012 - 13:36

    Florence:

    Lieve Lot,

    Wat maak je allemaal leuke dingen mee! Ik ben super trots op je. Ik ga deze blog uitprinten en het aan de meiden van ons team laten zien, zodat we geld kunnen inzamelen voor die lieve jongetjes!
    Heel veel plezier daar nog, geniet er lekker van!

    Dikke kus,
    Florence

  • 29 Oktober 2012 - 09:21

    Haico:

    Hoi Charlotte,
    Dank voor dit mooie verslag en de foto's. Ik lees ze met veel plezier.
    Tussen de cupcakewinkel van Femke in Santa Barbara en jouw gevilde bever zit een hele wereld.
    Bijzonder om van twee vriendinnen zulke verschillende avonturen te lezen.
    gr. Haico

  • 29 Oktober 2012 - 10:21

    Sebastiaan:

    Los van dat we elkaar ook spreken via sms/skype etc vind ik het toch wel even gepast om te reageren hierop. Wat een topfoto's! Vooral die bever spreekt me heel erg aan, haha. Nu weet je hoe het is om in de keuken te werken... ;) Veel succes en plezier schat. I love you!!

  • 29 Oktober 2012 - 20:54

    Stella:

    Hoi lieve Lot,

    Wat was dat weer een mooi verslag van je. Ik kijk er weer elke keer naar uit. Ik zie het voor me. Met de dagen achter je en die nog moeten komen zullen deze voorbij vliegen. Ik "beleef" het met je mee.
    Kijk uit naar de volgende.
    Kus,
    Stella

  • 30 Oktober 2012 - 10:46

    Mama:

    Lieverd,
    Check je hotmail ik heb je een bericht gestuurd met daarin de diverse bijdragen voor je jongens. Je kunt zelfs al een start maken met je plan voor bloeddrukmeter, etc.
    XX

  • 01 November 2012 - 08:15

    Femke:

    Bedankt voor je lieve sms moppie! Het maakte mijn hele dag weer goed!
    Je bever-foto heeft me bijna doen kotsen tijdens mijn ontbijt, bedankt daarvoor! Haha!
    Geniet ervan, blonde negerin. Ik mis je! xxxxxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Charlotte

Actief sinds 12 Sept. 2012
Verslag gelezen: 367
Totaal aantal bezoekers 19470

Voorgaande reizen:

30 Juli 2015 - 31 Juli 2015

Thailand

09 Oktober 2012 - 12 Januari 2013

Ghana

Landen bezocht: