Een memorabele week in het ziekenhuis! - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Charlotte Ruben - WaarBenJij.nu Een memorabele week in het ziekenhuis! - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Charlotte Ruben - WaarBenJij.nu

Een memorabele week in het ziekenhuis!

Blijf op de hoogte en volg Charlotte

22 December 2012 | Ghana, Kumasi

Dag lieve allemaal!

Allereerst heel goed nieuws: het pakket is binnen!!!! Het heeft wat moeite gekost, aangezien mijn lieve huisgenootje Hanna het is gaan ophalen en alles, maar dan ook echt alles, heeft moeten uitpakken en natellen. Ze heeft alles zo goed mogelijk weer ingepakt, zodat alle verjaardags/Kerst kaarten en cadeaus nog ingepakt zijn en al het andere nog een verrassing tot ik zelf het papier er af mocht scheuren! Heel erg bedankt lieve mensen die meegeholpen hebben aan het verrassingspakket, wat een super lieve, fijne, overheerlijke en zeker ook handige dingen! Onze kamer heeft eindelijk een beetje Kerstsfeer en alle pepernoten geven me ook meer het gevoel dat het al December is, want dat realiseer me nog altijd niet..

Uiteraard ben ik opnieuw dankbaar voor alle lieve reacties, het blijft gewoon leuk om te weten dat mijn verhalen gelezen en gewaardeerd worden. Mijn verrassingplannetje was om mijn meest trouwe volgers een Kerstkaartje te sturen, echter heeft het postkantoor daar een stokje voor gestoken.. Er kunnen in de laatste weken van December alleen nog dingen ontvangen worden, niet meer versturen, dus helaas.. Die houden jullie nog allemaal te goed! Gelukkig blijft het internetcafe gewoon in werking, waardoor ik jullie wel gewoon over mijn topweek in het ziekenhuis kan vertellen! Vanochtend was de eerste dag dat ik zonder wekker ben wakker geworden, waardoor ik lekker heb kunnen uitslapen tot half 9. Ondanks het feit dat ik afgelopen week elke dag om 5 uur mijn bed uit moest, is mij opnieuw duidelijk geworden hoe heerlijk ik het werken in een ziekenhuis vind. Voor de 10000e keer is mijn gevoel bevestigd dat dit echt is wat ik wil; in principe heel erg fijn, maar aan de andere kant ook ontzettend beangstigend voor als ik weer niet toegelaten word tot geneeskunde.. Maar zoals mama zou zeggen: die zorgen zijn voor later, leef nu met de dag.

Maandagmorgen 5 uur ging mijn wekker; best pittig, maar ik had heeel erg veel zin in mijn eerste werkdag, waardoor ik netjes om 6 uur `s morgens buiten liep richting Sofoline. Ik zou de tro daar om 6.15u richting Atonsu High School Junction nemen, waar ik Nienke om 7.15 zou ontmoeten. Alles ging goed, en om 7.15u vertrokken we gezamelijk naar het ziekenhuis; St Michaels Hospital Promsu. Nienke heeft me naar de kinderafdeling gebracht, waar ik met open armen werd ontvangen door hoofdzuster Shirley en de andere zusters; Faama, Joyce, Heike, Bertina en Agnes. Na een snelle rondleiding op de afdeling moest ik even bijkomen van de ervaring; het is allemaal zo ontzettend anders en onontwikkeld.

Gelukkig mocht ik vrijwel direct aan de slag met helpen van het verschonen van operatie wonden bij kindjes. Er kwamen 2 meisjes met allebei een liesbreuk en een jongetje met een ontsteking aan zijn rechterbal. Bij alle 3 mocht ik de wonden schoonmaken en bekijken, maar alles werd door een van de zusters herhaald, gewoon voor het geval dat. Bij het behandelen van het jongetje was ik behoorlijk onder de indruk; zijn rechterbal had de grootte van een sinaasappel en hij had heel veel pijn.. Hij moest dan ook donderdag terugkomen voor een nieuwe controle, de meisjes moesten dat trouwens ook; een wond was nog een beetje open en bij het tweede meisje was het operatiegebied nog erg gezwollen. Op donderdag heb ik ze dus opnieuw behandeld, echter wisten ze nu alle drie wat er zou gebeuren en dat het af en toe best pijn zou doen, waardoor ze wat onrustig en huilerig waren. Zodra ze op de behandeltafel lagen, begonnen ze dan ook alle drie te schreeuwen om mama en te huilen, waarop ik hun handje heb vastgepakt en ze met kalmerende woorden uitlegde wat er ging gebeuren. Echter kreeg ik van de zusters te horen dat ik daarmee moest stoppen, en dat we een pauze namen, tot het kindje voldoende was gekalmeerd, daarna zouden we verder gaan.. Als de wachttijd te lang werd volgens hen, begonnen de zusters keihard `Djei`, wat stop betekent, te schreeuwen en met een naald in het gezicht van het kindje te zwaaien. Zodra het kindje daarvan schrok en nog harder begon te gillen, dreigde de zuster de naald in de wang te steken, wat het uiteraard alleen maar erger maakte, maar dat leek hun niet op te vallen..

Na afloop moesten ze allemaal ontzettend lachen om het gehuil van de kindjes, iets wat ik niet kon waarderen. De hele week had ik me ingehouden als er bijvoorbeeld een infuus gezet moest worden, antibiotica moest worden toegediend via het infuus, of een andere, voor het kindje, pijnlijke ingreep werd uitgevoerd, en geprobeerd het kindje te kalmeren, maar het gelach was de druppel. Ik heb ze uitgelegd hoe wij met kinderen omgaan en gezegd dat ze niet kunnen (lees:mogen) oordelen of iets pijn doet of niet, mits ze zelf een ziekenhuisopname hebben ondergaan. Aan de hand van mijn verhaal over mijn eigen ongeluk en blindedarmontsteking heb ik ze verteld dat het behandelen van de operatiewond wel degelijk zeer kan doen, en dat er dan niet eens zo zeer aan de wond hoeft worden te gezeten, als wel aan het gebied eromheen. Ze respecteerden mijn mening en vonden het stoer dat ik er voor uit durfde te komen, wat zeer positief klonk, hopelijk doen ze er wat mee.

Behalve het verschonen van wonden heb ik vooral administratief werk mogen doen, zoals het noteren van de temperatuur, hartslag, ademhalingsfrequentie, medicijndosis&-tijd, bloedtransfusie formulier, etc. in het dossier van elke patient. Verder heb ik gaas moeten vouwen, malaria voorlichting gegeven en schoongemaakt.

Dat laatste brengt gelijk een groot verschil naar boven; de zusters zijn verantwoordelijk voor de hygiene op de afdeling, wat inhoudt dat alles in de slaapzalen wordt gepoetst met chlooroplossing en de muren, deuren en ramen op de gang met water en sop. Daar heb ik elke dag mijn eerste uur van de dag mee doorgebracht, behoorlijk vervelend werk en totaal niet gerelateerd aan mijn ideaalbeeld haha!

Hygiene heeft hier sowieso een volledig andere betekenis. Op dinsdag middag liepen er bijvoorbeeld allemaal kippen op de afdeling.. Schrok me rot en dacht dat het een vervelend iets was, maar toen kreeg ik te horen dat het ziekenhuis al het personeel een kip cadeau doet voor Kerst en dat die voor de lunch moesten worden opgehaald. Vanaf 12 uur liepen er dus constant poepende kippen op de gang, in de slaapzalen en in de isolatiekamer. De isolatiekamer wordt hier trouwens ook compleet anders geinterpreteerd.. Op de mannen- en vrouwenafdeling bevindt de isolatieruimte zich achter een maar 1 meter hoog muurtje aan het eind van de slaapzaal. Daar liggen dus mensen met TBC, waterpokken, etc., maar dat muurtje heeft uiteraard geen enkel effect, waardoor in korte tijd de volledige afdeling is besmet. Ook worden de lijken regelmatig achter het muurtje gestald. Er zit namelijk geen haast achter het wegbrengen van een lijk naar het mortuarium, als er ook andere dingen gedaan moeten worden. Zo kan het voorkomen dat een lijk pas 6 uur na overlijden wordt weggehaald van de afdeling, en koeling o.i.d. bestaat hier niet. Voordat de familie is ingelicht, verstrijken er soms dagen..

Dat laat dus wel zien dat de mensen hier behoorlijk aan hun lot worden overgelaten. Ook tijdens de gehele ziekenhuisopname wordt er bijna niets gedaan voor de patient. Zo komt het dat ouders met hun soms doodzieke kindjes door het ziekenhuis dwalen op zoek naar eten, medicijnen, bloed, naalden, etc. Alles moet zelf worden opgehaald en naar de afdeling worden gebracht, aangezien een zuster tijdens haar dienst niet van de afdeling komt. Een voorbeeld is het arme jongetje Isaiah, die met een hemoglobine waarde van 4,7 mg/dm3 (hoort minimaal 12 mg/dm3 te zijn) binnenkwam, pas na 24 uur een bloedtransfusie kon krijgen, omdat er geen bloedbank in het ziekenhuis bestaat en de familie zelf op zoek moet naar een matchende donor.. Ik had de neiging om mezelf aan te bieden, maar dat leek de zuster geen goed idee. De neiging om zelf het heft in handen te nemen, heb ik afgelopen week regelmatig ervaren. Ik heb zo´n 30 verschillende kindjes gezien, waarvan sommige maar voor 1 nachtje moesten blijven en andere van maandag t/m vrijdag aanwezig waren. Aan een aantal heb ik me een beetje gehecht.

Zo was er een jongetje, Felix, die hartstikke ziek is, maar waar ze geen diagnose voor hebben. Hij braakt ongeveer 3x per dag bloed (proppen), wat uiteraard niet goed is, maar alle scans, bloedtesten, foto´s, etc zijn normaal.. Inmiddels heeft hij al behoorlijk wat bloedtranfusies ondergaan, maar is hij enorm afgevallen, rilt hij met 40 graden koorts en wordt hij elke dag zwakker. Hij verstaat en spreekt goed Engels, waardoor ik regelmatig bij hem ben gaan kijken de eerste 2 dagen, en ik woensdag, donderdag en vrijdag steeds een uur zijn temperatuur, hartslag en ademhalingsfrequentie moest bijhouden van Shirley. Zo komt het dat ik 1x ben ondergekotst door bloed en ik hem 1x op tijd mee naar buiten kon nemen, zodat hij het er daar uit kon gooien. De eerste keer stonden we in de gang, en ondanks zijn enorme gewichtsverlies, is hij behoorlijk zwaar voor me om te dragen, aangezien hij door zijn zwakheid niet meer zelf kan lopen.

Ook aan Felicia heb ik me gehecht. Zij heeft een longontsteking en de zwaarste vorm van malaria. Ondanks het feit dat ze vandaag pas 1jaar is geworden, weegt ze 12 kg; een reuzinnetje dus! Verder was Isaiah echt een schatje, en ben ik blij dat hij weer gezond naar huis is. Eigenlijk waren/zijn alle kindjes op de afdeling even lief, en zou ik het liefst al hun leed overnemen. Dat is dan ook de reden dat ik maandag langsga bij het ziekenhuis om de kindjes die er liggen een klein Kerstcadeautje te geven en om te kijken of Felix er nog is.

De kinderarts, die elke ochtend om 9 uur zijn ronde komt doen en me een beetje doet denken aan de gemene beer in ToyStory3 vertrouwde me toe dat hij eigenlijk niet zo houdt van mensen die meelopen zonder opleiding, maar mij toch wilde laten weten dat hij vond dat ik goed werk verrichte en hij het me ver ziet doen schoppen in de medische wereld. Ik hoop met recht dat 2013 mij mijn toelating tot die wereld gaat betekenen!

Nou lieverds, mijn vingers zijn lam van het typen, dus voor nu laat ik het hierbij. Ik heb wat foto`s om een kleine indruk te geven, maar officieel mocht ik geen foto´s maken in het ziekenhuis. Nogmaals ontzettend bedankt voor de lieve cadeaus en ik wens jullie alvast een hele fijne Kerst! Dikke kus en knuffel uit het bloedhete Ghana.

  • 22 December 2012 - 17:23

    Michiel:

    Hoi Charlotte,

    Na drie dagen email storing (wat bij ons een ramp is, maar bij jou in Ghana natuurlijk helemaal niets voorstelt) ben ik de achterstallige mail aan het wegwerken en dan komt plotseling je nieuwe bericht langs. Ben dit direct gaan lezen en vond het weer enorm leuk om zo een stukje van je ervaringen te horen. Geen dag hetzelfde en steeds weer nieuwe ontdekkingen. Het blijft spannend. Fijn dat je zo goed bezig bent. Ik ben ook benieuwd wat je ervaringen zullen zijn van een kerstfeest bij tropische temperaturen in een toch wel heel andere omgeving. Probeer er van te genieten, want het zijn unieke momenten.
    Heel veel succes en plezier de komende dagen en nog minder dan twee weken dan staat je moeder al voor de deur om alles met eigen ogen te aanschouwen, wat je zo mooi beschrijft.

    Groeten, Michiel en Suzanne

  • 22 December 2012 - 19:31

    Sara :

    Lieverdd,
    Wat leuk om weer je berichtje te lezen
    Wat een ervaringen, zo gaaf om te lezen. En natuurlijk word jij arts lott echt waar! Hier is ng even saai haha, kerst komt eraan maar toch anders zonder jouw
    Hopelijk heb jij ook een beetje een kertmaaltje, en anders worden die helemaal goed gemaakt als je wert terug bent! Wel raar hoor dat je er ook niet beny met je verjaardag. Lieverd mis je echt, sterkte en succes nog even xxxxxx

  • 23 December 2012 - 00:30

    Lilian:

    Hoi lieve lot!
    Wat heerlijk om weer iets te lezen vanaf mijn hotelbedje in miami. Wereld van verschil zeg waar zwij ons nu in bevinden. Wat een gave verhalen blijven het en wat doe je het super goed
    Jij gaat zo'n gewelidge arts worden lieve Lot, ik weet het zeker!
    Ben super trots op je en mis je ontzettend. Kijk er naar uit om elkaar weer te zien en over al je ervaringen te kunnen praten!
    Afgelope dinsdag hebben we Fem van het vliegveld opgehaald. Als jij weer thuis bent is alles weer 'normaal' haha!

    Geniet geniet geniet van je laatste tijd daar in het ziekenhuis! Maar weet wel dat je niet iedereen kan helpen he, ook al zou je dat wel willen. Succes met schoonmaken hahaha, hopelijk ga je steeds meer geaccepteerd worden daar.

    Tot snel & fijne kerst!

    dikke kus Lil

  • 23 December 2012 - 09:42

    Marjon:

    Hallo meisje,
    Wat een indrukken weer! Door de foto's zie ik het nog beter voor me. Vond de kerstboom in het ziekenhuis erg aandoenlijk! Alle materialen die je nog hebt kunnen ze daar goed gebruiken denk ik. Nu lekker vrij en een heel ander kerstfeest en je verjaardag bij je gastgezin. Geniet ervan en wij denken gewoon aan je. Over 11 dagen staat mama er en ook veel plezier met haar rondleiden. Meisje hele dikke knuffel van ons vieren!! Marjon


  • 23 December 2012 - 10:55

    Anton Molleman:

    Tjeesus, een kip als kerstpakket. Maar goed dat ze geen heel goed jaar gedraaid hebben, anders hadden er misschien wel koeien rondgelopen :-). Ik hoop heel erg voor je Charlotte, dat 2013 jouw jaar van de inloting wordt. Je bent zo vreselijk gemotiveerd om te zorgen, beter te maken, zorgprocessen te verbeteren, collega's op hun gedrag en verantwoordelijkheden te wijzen. Het is je allemaal op je lijf geschreven. Ik geloof er in dat wat komt ook moet komen. Laat het gebeuren, let it be!!!!!!
    Blijf doen wat je doet, en het komt goed, toch? Nog een hele goede tijd toegewenst daar, en tot gauw ziens. X anton

  • 23 December 2012 - 12:44

    :

    Goh Charlotte, wat een ontroerend verhaal heb je geschreven.
    Ik ken je nauwelijks, maar volgens mij ben je meer dan geknipt voor dit vak.
    Ik wens je dan ook van harte toe dat je in 2013 in één keer wordt ingeloot, want de wereld wordt dan met jou een hartverwarmende arts rijker.

  • 23 December 2012 - 12:45

    Margot Bary:

    Goh Charlotte, wat een ontroerend verhaal heb je geschreven.
    Ik ken je nauwelijks, maar volgens mij ben je meer dan geknipt voor dit vak.
    Ik wens je dan ook van harte toe dat je in 2013 in één keer wordt ingeloot, want de wereld wordt dan met jou een hartverwarmende arts rijker.

  • 23 December 2012 - 13:07

    Karin:

    Lieve Charlotte

    Schokkend om te lezen hoe het daar allemaal aan toe gaat in het ziekenhuis en petje af voor hoe jij je daarin opstelt !
    Dat 2013 jouw jaar gaat worden , daar ben ik steeds meer van overtuigd , maar voor de zekerheid zullen we ook nog maar stevig duimen dat je toch echt aan de geneeskunde-studie mag beginnen.....dat heb je zeker verdiend !
    Lieve meid , fijne kerstdagen en verjaardag en een leuk oud-en nieuw toegewenst !
    Tot gauw weer ziens.........liefs Karin

  • 23 December 2012 - 14:31

    Mirjam:

    Hey toppertje, wat een heftige dingen maak je allemaal mee. Ik vind het bijzonder hoe je hiermee omgaat. En dan nog steeds weer de tijd vinden om ons allemaal zo uitvoerig op de hoogte te brengen dat het net is of we over je schouder mee kijken. Respect!!! Ze zullen wel gek zijn om jou nog een keer uit te loten. Lieverd geniet nog van je laatste weekjes. Dikke kus van ons.

  • 23 December 2012 - 15:03

    Nicoline:

    Hey lieve Lot,
    Wat een bak ellende maak je eigenlijk mee en toch is dit je roeping. Dat blijkt wel uit alles wat je vertelt en meemaakt en doet en hoeveel plezier en voldoening je in het werk hebt. Bijzonder hoor.
    Gelukkig is met de doos ook jouw decembermaand een beetje begonnen. Ook voor jou een hele andere decembermaand dan dat je kent. Ik zal aan je denken op alle bijzondere dagen. Nog even en dan is mama er en ga je je meest bijzondere evaringen delen en afronden.
    Geniet, ervaar, beleef nog even. Je hebt er hele mooie en fijne contacten en vriendschappen aan over gehouden. Hoe moeilijk je start ook was, je hebt laten zien wie je bent en wat je kan en waar je voor staat!
    Dikke knuffel, Nicoline

  • 24 December 2012 - 10:38

    Lieke:

    Wat een heftige ervaringen! Je bent zo te lezen echt uit het juiste hout gesneden om dit te doen, echt knap hoe jij met alles omgaat. Ga zo door dus! En geniet van alle mooie momenten, maar dat lukt vast ook wel.

    Groetjes,
    Lieke
    Projects Abroad Nederland

  • 26 December 2012 - 16:28

    Herma:

    Hoi Charlotte, en wij maar mopperen over de hygiëne en behandelingen in de Nederlandse ziekenhuizen. Als ik jou verhalen lees realiseer ik mij iedere keer dat wij ontzettend verwend zijn

  • 26 December 2012 - 16:35

    Herma:

    Dat van die kippen vind ik wel weer heel grappig. Goed om te lezen dat je steeds meer wordt bevestigd in je studie/carriëre keuze. Ik hoop dat je laatste weken daar net zo bijzonder zijn als de afgelopen maanden en ben ook heel benieuwd wat je moeder daar gaat beleven.
    Groetjes, Herma

  • 27 December 2012 - 10:11

    Gerda:

    Charlotte, van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Maak er een leuke dag van.

    Gerda en Joop

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Charlotte

Actief sinds 12 Sept. 2012
Verslag gelezen: 492
Totaal aantal bezoekers 19478

Voorgaande reizen:

30 Juli 2015 - 31 Juli 2015

Thailand

09 Oktober 2012 - 12 Januari 2013

Ghana

Landen bezocht: