Mijn 19e verjaardag en ander prachtig nieuws! - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Charlotte Ruben - WaarBenJij.nu Mijn 19e verjaardag en ander prachtig nieuws! - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Charlotte Ruben - WaarBenJij.nu

Mijn 19e verjaardag en ander prachtig nieuws!

Blijf op de hoogte en volg Charlotte

27 December 2012 | Ghana, Kumasi

Lieve iedereen,

Hier alweer een verslag van mij en nog wel op een heel bijzondere dag, namelijk mijn negentiende verjaardag! De reden dat ik zo snel na mijn laatste verslag van me laat horen, is dat ik me realiseerde dat ik nog heel veel dingen te vertellen heb, terwijl de tijd als een razende trein aan me voorbij gaat. Morgen vertrek ik al naar Cape Coast en daarna is mama hier, dus zal ik geen tijd hebben om over mijn laatste weken te vertellen. Ik wil iedereen bedanken die mij vandaag heeft gesmst en gebeld, het is fijn te weten dat jullie allemaal met me meevieren vandaag!

Ik begin even met Kerst, aangezien dat toch een belangrijke periode is, die ik hartstikke ver weg van mijn lieve familie en vrienden heb gevierd. Gelukkig heb ik het, weliswaar volledig anders, ook hier gevierd met mijn tweede familie. Zo hebben we op de 24e met de hele familie de woonkamer versierd met posters van Jezus en schapen, bloemen, 1000 slingers, gordijnen van goud en kant en de meest kitsche Kerstboom die er bestaat. Het was een hele happening en heeft de volledige avond in beslag genomen, maar het resultaat mag er dan ook zijn! De prachtige raamsticker met sneeuwmannen heeft het geheel afgemaakt!

Eerste Kerstdag stond voornamelijk in het teken van muziek en koken, wat heel gezellig was. Ons diner bestond uit Fufu; gestampte plantain en yam, met een hele pittige soep. Ik blijf fufu heerlijk vinden en ben inmiddels expert in het met handen eten, dus de familie was super trots toen ik mijn volledige maaltijd zonder enige moeite opat. I ATE ALL!, Aldus mijn familie. Ook hebben we die dag een aantal uur bij de naaister doorgebracht, aangezien de familie ons een outfit cadeau deed, zoals ik volgens mij eerder verteld heb. Ik vind het echt heel gaaf geworden, de outfit bestaat uit een hoge taillerok en een bijpassende top in echte felle Ghanese kleuren. Ik heb beloofd het op mijn verjaardag te dragen, foto’s volgen!

Tweede Kerstdag hebben we met alle zeven vrijwilligsters en het Projects Abroad team gegeten in `ons` restaurantje: Friends Garden. Jammer genoeg hebben we allemaal een miniscule vorm van voedselvergiftiging opgelopen, aangezien Hanna en ik samen een uur naast de wc hebben zitten praten vannacht met het gevoel te moeten overgeven. Ook de andere meiden hebben daar last van gehad, zo hoorden we later.

Gelukkig is iedereen vandaag weer helemaal fit voor mijn verjaardagsfeestje dat vanavond plaats vindt! De hele familie is al sinds gisterochtend aan het koken en voorbereiden (tafels, stoelen en zilverwerk poetsen). Het ruikt dan ook heerlijk naar allerlei specerijen en ander voedsel. Er is zojuist zelfs een DJ gearriveerd die al bezig is met draaien; de sfeer zit er dus goed in! Op de vraag of ik me jarig voel is het antwoord dus zeker JA, iets wat ik tot een paar dagen geleden niet had gedacht, aangezien de hoge temperaturen me het gevoel geven nog steeds in Juli te leven! Ik ben trouwens al zeer verwend door de lieve vriendinnen die ik hier heb ontmoet. Zo heeft Willemijn drie prachtige armbanden achter gelaten bij Nienke en heb ik van de rest van de meiden ook een hele gave armband gekregen, het tweede gedeelte volgt later!

Gedurende de dag van 24 december heb ik trouwens een heel bijzonder klusje mogen en doen vervullen, namelijk voor Kerstman spelen! Met alle cadeautjes die ik van Albert Heijn had meegekregen en de extraatjes die in het opgestuurde pakket zaten, ben ik langs het ziekenhuis geweest, waar ik vorige week gewerkt heb. Eerst ben ik naar het hele zieke jongetje gegaan, en die was er gelukkig nog! Echter was de oorzaak van zijn ziekte nog steeds niet bekend, waardoor hij inmiddels naar een beter ziekenhuis is overgeplaatst. Ik heb hem heel blij gemaakt met potloden, stiften en de houten speldoos. Vervolgens heb ik eerst alle andere kindjes op de kinderafdeling verwend met autootjes, stiften, etc. Er was echter nog zo veel over dat ik daarna op de Eerste Hulp ben langs gegaan en daar alle andere cadeautjes aan de kindjes daar heb uitgedeeld. Zoals te zien is op de foto waren ze allemaal ontzettend blij!

Een andere hele bijzondere gebeurtenis was mijn laatste Public Health werkdag. We waren op een school waar Projects Abroad al 5x eerder is geweest en dat moest volgens de directeur van de school gevierd worden. Het kwam heel mooi uit dat het Nienke’s, Hani’s, Willemijns en mijn laatste werkdag was, want het was echt een mega viering. We werden alle vier een voor een naar voren geroepen om een zelfgemaakte sjaal en armband in ontvangst te nemen, waarna we op de foto moesten met de gehele staff en alle leerlingen. Er werd voor ons gezongen, geklapt en gedanst. Echt een ontroerend moment wat ons nog lang zal bijblijven. Ook mijn kaakspieren hebben nog steeds een beetje last van pijn zo veel foto’s zijn er van ons genomen!

Zoals jullie allemaal kunnen lezen, bestonden de afgelopen weken alleen maar uit goede, gave, mooie en fijne momenten. Zo heb ik, behalve al het bovenstaande, mezelf ook nog laten verwennen met een pedi- en manicure en ben ik met Hanna lekker een koud drankje gaan drinken op het terras van de bar op de hoek van de straat. Het is inmiddels bijna 1 uur en ik word al elke 5 minuten geroepen door mijn lieve hostzusje Anti die wil dat ik kom dansen, dat ga ik nu dan maar doen!

Dikke knuffel van mij, tot snel en alvast een heel Gelukkig Nieuwjaar!!

  • 27 December 2012 - 14:00

    Uk:

    Gefeliciteerd liefste zus!!!! Geniet nog van de laatste paar weekjes!
    over een weekje is mammie er al, haha!

    xxxxxxx <3

  • 27 December 2012 - 14:01

    Dirkie:

    Lieve Lot,
    Gefeliciteerd met je verjaardag!
    En wat een prachtige en interessante verhalen schrijf je!
    Ik wens je een hele fijne verjaardag en nog heel veel plezier.
    Doe voorzichtig, kus Dirk

  • 27 December 2012 - 14:11

    Henriette Reimerink:

    Hiep Hiep Hoera Gefeliciteerd met je 19e verjaardag.
    Geniet van al het moois om je heen. Volgende week kun je mama eindelijk alles laten zien waar je zo beeldend over geschreven hebt. Je keuze wordt steeds meer bevestigd. Blijf geloven in je droom.
    Dikke kus John, Henriette, Florence en Charlotte

  • 27 December 2012 - 14:15

    OpaKees:

    Hey Charly,
    Nogmaals gefeliciteerd en niet met alleen je verjaardag maar ook met het feit dat je het zo naar de zin hebt daar.
    Trouwens het was fijn om vanmorgen ook je stem even te horen.
    Naast de belofte van Oma dat zij je een keer gaat verwennen met een lekkere kerstmaaltijd, ga ik ervan uit dat jij ons een keer verwent met de lekkere dingen die jouw tweede moeder je heeft leren klaarmaken (zonder meer ervan uitgaande dat jij daar ook in de keuken je ogen de kost hebt gegeven). Met de vingers eten geeft ons geen probleem!!
    Een heel gezellige feestdag gewenst door OpaKees.

  • 27 December 2012 - 14:30

    Marjon:

    hieperdepiep hoera!!!!
    Van harte he, fijn je stem even te horen al is het maar kort hahaha. Je gastgezin maakt het wel heel gezellig voor je begrijp ik,zou wel om een hoekje willen kijken!!!! Bedankt weer voor je leuke verslag en foto's, heb je ook foto's van de kerstversiering in het huis gemaakt, die kerstboom wil ik wel zien!! De kaart heb je ook gehad en je cadeautje staat op je bankrekening. Veel plezier nog vandaag en in Cape coast met oud en nieuw. Daarna is mama er en kom je gauw weer thuis. Heel veel liefs en dikke kussen Hans, Marjon, Sven en Nine

  • 27 December 2012 - 14:43

    Rina En Bob:

    Lieve Charlotte, Allereerst heel hartelijk gefeliciteerd met deze bijzondere verjaardag. Ik had een enorme achterstand opgelopen in het lezen van je prachtige verhalen .Maar ik wilde bijgelezen zijn op deze dag.Wat doe je veel en maak je veel mee. En wat goed dat je er ook regelmatig op uit trekt. Zo leer je Ghana goed kennen. Ik hoop dat je je moeder alles kunt laten zien, waar jij je in de afgelopen maanden mee hebt beziggehouden. Geniet nog even van je bijzondere omgeving. Veel plezier vanavond. Veel liefs van Rina en Bob

  • 27 December 2012 - 15:00

    Anton:

    Mooi verhaal weer Charlotte! Van harte en een hele leuke, bijzondere verjaardag toegewenst. Deze ga je nooit vergeten. Dansen!!!!!!!!

  • 27 December 2012 - 15:27

    Oma Von:

    Van mij dan ook nogmaals gefeliciteerd oudste kleindochter met je verjaardag, lekker je stem weer even gehoord te hebben, Vreemd hoor vanmorgen geen koffie met taart, was zo'n traditie, misschien volgend jaar weer.
    Heerlijk dat je zo geniet en dat zoveel mensen daar hun best doen je een onvergetelijke verjaardag te bezorgen.
    Kerst was heel gezellig zoals je al gehoord hebt, en Nathalie is echt een kei in het helpen hoor, dat wordt volgende keer dringen in de keuken.
    Voor ik het vergeet ,de hazenruggen zijn besteld dus dat gaat helemaal goedkomen!!!
    Nou Charlotte vier jij maar je feestje, wij klinken en proosten vanavond op je en hopen dat 2013 HET JAAR gaat worden en dan vooral wat betreft je studie.
    Dikke knuffel en kus van oma Von

  • 27 December 2012 - 16:00

    Pieter En Mirjam:

    Ha jarige jop, van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Dit keer een hele bijzondere. Dank weer voor je verslag en geniet van je laatste periode daar.

    Liefs van ons

  • 27 December 2012 - 17:20

    Pien:

    Ik lees je verslag met een enorme lach op mijn gezicht. Het klinkt allemaal zo gaaf lot, super mooi om het alleemaal te lezen. Zo te horen heb je een mooie dag!! Geniet er nog van! Hele dikke kus!!

  • 27 December 2012 - 19:01

    Conny Van Tilburg:

    Van harte gefeliciteerd, geniet nog van de tijd die je daar hebt, wat mooi en fantastisch allemaal,
    Lieve groet,
    Conny

  • 27 December 2012 - 19:38

    Florence:

    Hey jarige jop, gefeliciteerd! Geniet lekker van je laatste paar weekjes. Ook met mama! Tot snel pop xx

  • 27 December 2012 - 19:38

    Daphne:

    Hi lieve Charlotte, van harte met je verjaardag! Wat een uitgebreid verslag zeg, nog wel OP je verjaardag! Veel plezier en geniet van die laatste weken. Nu ben je waarschijnlijk lekker aan het feesten.
    Veel liefs, Daphne

  • 27 December 2012 - 23:32

    Omi:

    nu wat ben jij verwend met al die felicitatie''s die je gehad heb
    was gezellig je stem te horen vanmorgen
    ik denk dat je 19 verjaardag wel nooit zal vergeten
    want zo iets maak je nooit meer mee
    ben benieuwt naar je nieuwe out fit
    nu lievert een hele dikke kus van omi en omi


  • 29 December 2012 - 09:59

    Myranda (LIsa):

    Hoi Charlotte, weer een geweldig reisverhaal van jouw hand. Wat heb jij in deze korte tijd allemaal meegemaakt. Een hele fijne jaarwisseling en veel plezier met Marjanne.

  • 29 December 2012 - 13:24

    Daphne:

    Jee Charlotte, wat gaat de tijd toch snel en wat doe je ontzettend veel! Moet veel aan je denken in deze dagen, raar hè om deze feestdagen in zo'n totaal andere omgeving te beleven?!
    Hou je taai hoor, het kan op momenten best intens moeilijk zijn dat je niet hier bent (volgens mij weet je daar wel raad mee, je hebt sowieso lotgenoten om je heen) achteraf blijken dat maar korte momenten te zijn, hoe naar misschien ook.
    Ik was een keer rond kerst op vakantie in Tunesie, stond daar een kerstboom in de lobby v hotel met kerststal en levende dieren erbij (geit, kippen) zo bizar! Dat vond ik daar helemaal niet passen.
    Toen ik in Londen oud&nieuw vierde werd daar geen vuurwerk afgestoken, was gewoon doodstil op straat dat voelde niet als oud&nieuw. Ook het uur tijdsverschil werkte vervreemdend. Overigens was m'n verjaardag in Parijs (als au pair) juist weer heel leuk, vooral met m'n vriendinnen) daar.
    Blijf alle ervaringen daar lekker als een spons opzuigen, je zult ze de rest van je leven herinneren!
    Veel plezier & dikke kus, Daph xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Charlotte

Actief sinds 12 Sept. 2012
Verslag gelezen: 575
Totaal aantal bezoekers 19477

Voorgaande reizen:

30 Juli 2015 - 31 Juli 2015

Thailand

09 Oktober 2012 - 12 Januari 2013

Ghana

Landen bezocht: