Eerste weekend en werkdag - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Charlotte Ruben - WaarBenJij.nu Eerste weekend en werkdag - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Charlotte Ruben - WaarBenJij.nu

Eerste weekend en werkdag

Blijf op de hoogte en volg Charlotte

15 Oktober 2012 | Ghana, Kumasi

Lieve allemaal,

Hier mijn tweede verslag vanuit Ghana. Hopelijk blijft de internetverbinding lang genoeg in werking, aangezien ik een van de weinig snelle internetcafe's van Kumasi zit. Helaas kan ik geen foto's uploaden, omdat het te druk is en de gemeenschappelijke router dat niet aankan oid... Die krijgen jullie dus zo snel mogelijk te zien!

Allereerst wil ik iedereen bedanken voor de super lieve reacties die ik kreeg op mijn eerste blog, deed me erg goed. Na mijn vorige blog te hebben geschreven, ben ik uit eten gegaan met Juliette (NL), Catherine (Deens) en Cecilia (nieuw&Deens) in Friend's Garden. Ze waren alledrie erg lief voor me. In het restaurant kregen we een bakje met water voor ons neus, om onze rechter hand in te wassen. Links is ten strengste verboden, aangezien dat de hand voor het toiletgebruik is!! Het was een leuke avond, en ik was vooral erg blij niet meer alleen te zijn. Toen ik aankwam bij mijn hostfamilie, heb ik nog even met hen gepraat, en het zesjarige meisje, Abigail, heeft mijn haar gedaan. Daarna ben ik lekker naar bed gegaan, want door alle emoties was ik behoorlijk kapot.

De volgende ochtend, vrijdag, was ik om 6u wakker, zoals iedereen hier, en was het weer eventjes zwaar. Gelukkig was dat gevoel snel over, aangezien ik om 8u had afgesproken of Asafo station. Vanaf dat station gaan tro's in alle richtingen buiten Kumasi. Mijn hostfamilie zei dat het ongeveer 15 minuten met een taxi was, dus ik heb het zekere voor het onzekere genomen en ben een half uur van te voren vertrokken. Achteraf was dat een goede zet, want die 15 minuten waren Ghanese minuten. Ik deed er namelijk precies 30 min over, dus ik was gewoon op tijd! Aangekomen op het station werd ik omsingeld door mannen die me in hun bus wilde proppen, maar toen ik zei dat ik naar Takoradi moest, liepen ze allemaal weg. Ik stond namelijk op de plek met de tro's naar Accra... Na aan een vrouw gevraagd te hebben of ze misschien nog meer obruni's had gezien, vond ik de andere meiden snel. Toen was het nog even wachten tot de tro vol zat, er is dus geen afgesproken vertrektijd, erg frustrerend... Maar na 20min gewacht te hebben, kon de trip met Steph (Australisch), Juliane (Duits), Juliette (NL) en Cornelia (Zwitsers) eindelijk beginnen. De eerste tro bracht ons dus naar Takoradi, wat een reis is van ongeveer 5 uur met extreem veel getoeter en geschreeuw. Tijdens files en voor het stoplicht lopen vrouwen rond met enorme manden op hun hoofd met allerlei eten en drinken. Het is een makkelijk systeem: kwestie van geld uit het raampje steken en er iets voor terug krijgen. Het meeste kost 1 cedi, wat ongeveer 45 eurocent is. Zo heb ik overheerlijke papaya, ananas en cola gekocht. Aangekomen in Takoradi, moesten we overstappen op een tro richting Bejin.

Het Bejin Beach Resort was prachtig. Allemaal houten hutjes met palmbomen en uitzicht op zee. 1 nacht kost wel 17 cedi, omgerekend dus zo'n 7 euro. Heerlijk avond gegeten en toen snel naar bedje, want de volgende ochtend moesten we vroeg op, en de reis was best vermoeiend geweest door al het wachten en de hitte.

Na een heerlijk ontbijt met verse eitjes, vertrokken we naar het bezoekerscentrum van Nzulezo; een dorpje op palen in het water, alleen bereikbaar met een kano. De vaart zou een uur duren, echter hadden we een kano die lek was, waardoor we alle zes een leeg flesje water in onze handen kregen gedrukt en het water eruit moesten scheppen. Helaas liep het water er sneller in dan dat wij het eruit kregen, waardoor we erg zwaar waren en we er een half uur langer over hebben gedaan dan gepland. Toen we eenmaal aankwamen hebben we onze kapitein gevraagd het gat te dichten, maar hij moest alleen maar lachen; "we won't sink as long as you keep pouring the water out". Dat wilden we dus net niet horen..

We werden welkom geheten door de Chief van het dorpje, en hij hield een welkomstpraatje waarin hij oa vertelde dat er ongeveer 450 mensen leven in het dorpje, de kerk onder water staat, er alleen een hele slechte, arme basisschool is en dat hij graag geld wilde inzamelen voor een ziekenhuisje. Daarna mochten we zelf wat rondlopen, wat een hele gekke ervaring is. Het eerste kindje dat we zagen begon keihard te huilen, onze gids vertelde later dat het kwam omdat ze bang is voor blanke mensen. Ik heb indrukwekkende foto's gemaakt, maar die krijgen jullie dus later. Na de tour was de kano nog steeds lek, en toen hebben we er echt op aangedrongen dat het gat gedicht zou worden. Dat heeft de kapitein uiteindelijk dan maar gedaan; met een stukje hout en palmblad. Na vijf minuten was het alweer raak.... Typisch Ghana; alles wordt opgelost, maar niet voor de lange termijn, waardoor het probleem alleen maar groter wordt.

Na teruggekeerd te zijn in Bejin, hebben we weer een tro genomen naar Takoradi, en vanaf daar naar Cape Coast. Tijdens de reis kreeg ik een baby op schoot, en was de tro overvol met in het zwart geklede mensen. Toen we vroegen wat ze gingen doen, en wij ze vertelde mee te leven, na gehoord te hebben dat het om een begrafenis ging, werden we uitgelachen. Begravenissen zijn hier helemaal niet triest, want de overledene is naar de Hemel, en dat is veel beter dan leven in de arme omstandigheden van Afrika. Sounds fair, behalve dan dat ik niet gelovig ben, haha.

Het Oasis beach resort in Cape Coast was fantastisch! Daar kostte een overnachting 15 cedi, alleen dan sliep je wel met z'n 10en op de kamer ipv een privehutje te hebben, maar ook hier was het gaaf! We zijn eerst ons eten gaan bestellen en toen uitgebreid gaan douchen. Uit ervaring wisten de andere meiden dat het toch uren zou duren. Heb daar de eerste warme douche in Ghana gehad, onder een sterrenhemel en met een palmboom naast me. Is weer eens wat anders dan het zielige straaltje in de mini badkamer in mijn huis, die ik niet kan ophangen... Daarna dus heerlijk genoten van een vette hamburger met friet, ook echt een verademing na alle enorm pittige curry's met rijst. Er was een optreden van een lokale stam, met dans en trommels, erg gaaf! Daarna tot 3u gedanst en cocktails gedronken met de meiden en Kristina en Cecilia, die daar ook waren.

De volgende morgen was het hele resort om 6u wakker, ivm de vissersmannen die de netten in zee moesten uitgooien en die een paar uur later er ook weet uit kwamen halen. De hele visvloot van die dag wordt op het strand van Cape Coast opgehaald door vrouwen en kinderen. Een hele belevenis om te zien. Ben ook de zee nog ingeweest met Steph, zo onwijs gaaf met hoge golven en helderblauw water. Op het strand werden we omringd door kleine meisjes die ons haar wilden doen, dus ook daar heb ik kapperklant gespeeld. Ze zijn allemaal even schattig en zou ze het liefst meenemen om ze een leven te geven in plaats van als slaaf te worden behandeld.

Een meisje van 11, Helina, vertelde dat ze haar ouders al heel lang niet had gezien, omdat ze in Accra wonen, en zij bij een mevrouw woont waar ze eten voor moet verkopen, waardoor ze niet naar school kan. Ook vertelde ze dat ze geslagen wordt als ze niet alles verkoopt, wat bijna elke dag is..

Rond 3u zijn we richting huis vertrokken, tijdens de terugreis is de bus nog tegen een auto aangereden en zaten we vast in de modder, maar uiteindelijk zat ik om 7u met de hele familie te eten op de binnenplaats. Een van de honden is kwijt, dus daar ging het gesprek voornamelijk over. Ook waren ze geinteresseerd in mn trip, en hebben ze verteld over hun kerkbezoek van 3 uur. Ze willen me een keer meenemen.....

Vanochtend was ik om 6u weer wakker en heb ik oats (een soort pap) als ontbijt gegeten. Ik hoefde pas om 9.15 op het Sofoline station te zijn, waar alle tro's binnen Kumasi vandaan vertrekken, dus ik had nog alle tijd. Rond 7u kwam er een vriend van de familie, Emmanuel, langs en daar heb ik lang mee gepraat. Hij is accountant en heeft een vriendin die zuster is en voorlichting geeft in allerlei arme dorpjes. Hij gaat dan met haar mee, en leert de mensen met hun geld om te gaan en te sparen. Hij wil me een keer meenemen naar zo'n dorpje, om me te bewijzen dat ik nog geen echte armoede heb gezien, al dacht ik van wel refererend aan de hutjes en dorpjes die ik heb gezien tijdens de lange busreizen.

Om 8.45 ben ik richting het station vertrokken met Akosua, de zus van mijn hostmoeder die ook bij ons woont. Ze heeft me de looproute laten zien van 10 minuutjes, zodat ik geen taxi hoef te nemen. Om 9.15 was de rest er ook en zijn we naar een weeshuis vertrokken voor gehandicapten. Gehandicapten worden in Ghana gezien als straf van God, en zijn een schande voor de familie, dus ze worden voornamelijk gedumpt in huizen als deze. Bij de kleine kindjes hebben we schimmelinfecties, ringworm en ontstoken wondjes behandeld. Dat viel allemaal nog wel mee. De eerste volwassen man die ik op mijn behandelstoel kreeg, was toch wel even schrikken voor me. Gelukkig was Enoch, mijn supervisor, dichtbij aangezien het mijn eerste dag was. Hij zei dat als dat ik niet wilde, deze wonden niet hoefde te behandelen, heb het wel gedaan. Met m'n neus dicht, handschoenen aan en een tang met een watje met anti-bacterie spul ben ik de 3 wonden te lijf gegaan; 3 gaten in de onderkant van de voet, vol met pus, schimmel en vliegeneitjes. Heb alle twee de voeten daarna behandeld en zsm mijn handen ontsmet met alcohol. Blegh! Daarna vielen alle andere wonden enorm mee! Heb ook bloeddruk gemeten en getest voor Hepatitis B. Een test was positief, waardoor ik gelijk voorlichting moest geven over wat dat inhoudt en dergelijke. Enoch heeft me bij alles bekeken, en ik kreeg achteraf een soort rapport over mijn eerste dag; de uitkomst was erg positief, vanaf morgen mag ik alles zelf doen en hij vindt dat ik een voorbeeldig (bijna) arts ben. Enorm compliment dus! De werkdag van vandaag was erg kort; van 10 tot 1. Dit kwam omdat we in een klein weeshuis waren, omdat Juliette en ik de enige vrijwilligsters waren van vandaag. De rest zit nog in Mole, en komt morgen pas thuis, wat betekent dat morgen ook een relatief korte dag zal zijn.

Vanuit het weeshuis ben ik deels met een tro en deels lopend naar het internet cafe gegaan met Juliette. Zij is echt een super lief meisje en neemt me overal mee naar toe. Jammer dat ze nog maar 9 werkdagen te gaan heeft, voor ze terugkeert naar Nederland.. Ik heb gelukkig wel te horen gekregen dat er een Nederlands, een Duits en twee Amerikaanse meisjes in mijn hostfamilie komen binnen enkele weken, ben erg benieuwd!

Nou, dit was het dan voor vandaag, hoop dat ik de foto's snel kan uploaden om jullie een beetje een idee te geven van alle idiote dingen die ik hier meemaak. Tot snel! xx

  • 15 Oktober 2012 - 17:37

    Lilian:

    Hoi lieve lot,

    Wat een heerlijk lang verslag. Ontzettend genieten om al je mooie verhalen te horen, wel super heftig zeg! Ben erg blij dat je weer een stuk positiever klinkt want bij je vorige verslag zat ik toch wel een beetje met tranen in mijn ogen.

    Klinkt als een super trip die je hebt gemaakt en zeker ook bijzonder en een goede manier om al snel het land te leren kennen! Ben heel erg benieuwd naar de foto's!

    Leuk ook dat je aardige meiden hebt ontmoet zodat je een beetje met hen op kunt trekken!

    Ik kijk alweer uit naar je volgende verslag!


    Geniet & keep your head up!

    dikke kus

  • 15 Oktober 2012 - 18:00

    (opa)Kees En Oma Von:

    Charly, dit verslag is andere koek. Het lijkt erop dat je een paar geweldige ervaringen, waaronder leuke, hebt opgedaan. Dat doet ook de thuisblijvers goed.
    Compliment voor je verslaggeving. Zo lijkt het of we mee kunnen kijken.
    Heb ik nu een kleindochter met allemaal krulletjes of zijn het vlechtjes met kraaltjes?
    Oma vervolgt deze reactie:
    Wat een verslag zeg, je maakt wat mee hè? Het is voor ons heel voorstelbaar , dit hebben we ook in Kenia en Tanzania meegemaakt, herinerringen komen weer helemaal boven.
    Ook een opluchting dat je leuke dingen beleeft, en mensen ontmoet die je waarderen die maken de mindere situaties wat dragelijker, geeft ons een fijn gevoel te weten dat het goed met je gaat.

    Groetjes en een dikke kus van ons beiden

  • 15 Oktober 2012 - 18:11

    Henriette Reimerink:

    Lieve Charlotte,

    Wat een "Vet" compliment van je supervisor. Bijna arts! Daar is het nu allemaal om te doen.
    Vergeet de eerste paar zware dagen en maak een supertijd door als "Bijna arts".
    Je kunt het, je doet het en je ziet het. De foto's krijgen we nog van je tegoed, maar je hebt het zo goed beschreven dat we er wel een mooie voorstelling van kunnen maken. Schaafwondjes van het zandveld kun je vanaf nu dus ook behandelen haha...

    Lieve schat, geniet en ik kijk al uit naar je volgende mail wat voor 'fraais' je dan weer allemaal hebt meegemaakt .

    Dikke kus
    Henriette

  • 15 Oktober 2012 - 19:08

    John Reimerink:

    Hallo Charlotte,

    Wat een leuk en goed verslag!!! Je geeft een prachtig beeld van je eerste ervaringen in dat prachtige land. Heerlijk om zo mee te lezen wat je allemaal al beleeft. Ik lees dat je de smaak van het arts zijn al aardig te pakken hebt en mooie complimenten krijgt. Had niet anders van jou verwacht. Maar volgens mij ontwaakt er nog een ander talent in jou: reporter in the bush!

    Ik ga met heel veel plezier de komende tijd je blog volgen en wens je nog veel meer prachtige momenten. Weet dat dit voor maar weinig mensen is weg gelegd. Ik ben trots op je!

    Knuffel van John.

  • 15 Oktober 2012 - 19:08

    Herma:

    Hoi Charlotte, wat fantastisch wat je in een paar dagen al hebt meemaakt. Vind het erg leuk om je verhaal te lezen. Zie uit naar de volgende en ben blij dat je een beetje je draai begint te vinden.
    groetjes Herma

  • 15 Oktober 2012 - 19:30

    Karin:

    Hey Charlotte ,

    petje af voor je mooie verslag ......wat heb jij al veel meegemaakt in die korte tijd en dat je dat allemaal met ons wilt delen is super !
    Fijn dat je je nu al een beetje happy-er voelt in Ghana en dat gaat vast alleen nog maar beter worden.
    Als ik het goed begrijp krijg je straks ook een kamergenote , wat natuurlijk wel zo gezellig is.
    Met dat mooie compliment van je supervisor op zak mag je je wel heel trots voelen en met recht !.....wij zijn in ieder geval wel heel erg trots op jou en al wat je doet.......ga zo door en geniet vooral ook van alles !
    Kijk uit naar je volgende verslag ,
    lieve groetjes , Karin (ook van Anton en Tim)

  • 15 Oktober 2012 - 19:44

    Nicoline:

    Lieve Lot,

    Wat ontzettend veel krijg je te zien en te verwerken. Wat klinkt het allemaal gaaf. Celine is ook erg onder de indruk van je verhaal. We hebben het samen zitten lezen. Ik hoop dat je snel een kamerenootje krijgt waarmee je van alles kan delen en je niet meer in je eentje zit. Hou vol en geniet van de mooie momenten.
    Ik denk aan je.
    X Nicoline en Celine en Esmée

  • 15 Oktober 2012 - 20:15

    Titus & Daphne:

    Hi Charlotte,

    Wat maak je toch een hoop mee in zo korte tijd! Enorm indrukwekkend, je zult dit je leven lang niet vergeten. En complimenten voor je vlotte schrijfstijl. Als je onverhoopt geen arts wordt, kun je altijd nog verslaggever worden.
    Blijf schrijven, we volgen je met veel interesse.

    Hou je taai,
    Titus & Daphne (en de jongens natuurlijk). xxxx

  • 15 Oktober 2012 - 20:26

    Gerda:

    Wat fantastisch wat je in die korte tijd al hebt gezien en meegemaakt. Dat kunnen ze je nooit meer afnemen.
    Nu nog Juliette en straks weer andere leuke meiden.

    We blijven je volgen.

    Gerda en Joop

  • 15 Oktober 2012 - 20:44

    Michiel:

    Hoi Charlotte,

    Wat fijn om te lezen dat het na de eerste moeilijke dagen wat beter gaat. Je maakt wel nieuwe en spannende dingen mee. Wat een cultuurschok ook. Lekker dat je nu echt aan de slag gaat. Ook wel mooi dat je direct al moeilijke gevallen hebt gehad. Goed voor je zelfvertrouwen. Wij vinden het leuk om te lezen, dus kom maar op met je verhalen. En mocht je de deense dames willen verrassen in hun eigen taal, Suzanne kan natuurlijk altijd helpen.

    Groetjes Michiel & Suzanne

  • 15 Oktober 2012 - 20:50

    Angeline En Peter:

    Hoi lieverd, Ben blij dat je genoeg tijd had in het internetcafe om zo n uitgebreid verslag te schrijven, super hoor. Het lijkt al of je langer weg bent . Je verhalen zijn straks vast de moeite waard om met fotos te bundelen. Hopelijk blijf je er tijd voor houden. Als ze nu al -terecht- zo over je te spreken zijn word je ook meer ingeschakeld. Ook verder om je heen heel iets anders zien en doen met leuke lui, compenseerd eea. Wij maken hier minder mee, gewoon onze ditjes en datjes (over paar weken ook anders), maar kijken daarom uit naar jouw verhalen. Je vindt vast je weg wel al zal dat af en toe met ups en downs gaan, petje af dat je het ook alle
    maal doet. Dikke knuffels Angeline/Peter

  • 15 Oktober 2012 - 21:44

    Marjana:

    Charlotte, wat goed te horen dat de meiden je op sleeptouw hebben genomen. Je hebt al veel indrukken opgedaan en er gaan er nog vele volgen. Ben absoluut benieuwd naar je foto's, ik persoonlijk hou van al die kleuren die daar te vinden zijn, dus verwacht veel kleur in je foto's! Ben nu al weer benieuwd naar je volgende verslag en het was goed nu te lezen dat je de eerste dagen "overleeft" hebt.
    Dikke knuffel, Marjana X

  • 16 Oktober 2012 - 10:27

    Marjon:

    Dit is het he, hier ben je voor gegaan! Heerlijk verslag om te lezen, net alsof we er zelf bij zijn! Zo te horen komen de spullen wel van pas, in ieder geval de handschoenen en de handenalcohol! Ben heel benieuwd naar de foto's. Veel plezier met de meiden nu en fijn dat je straks een kamergenootje krijgt. Dikke knuffel van Hamans

  • 16 Oktober 2012 - 11:09

    Omi:

    lieve schat wat heb je in die korte tijd al veel mee gemaakt he
    en veel gezien geniet er van ik noop dat je gauw een leuk meisje krijgt om samen de kamer mee te delen opi is tr0ts op dat copliment wat je van je supervisor heb gekregen
    verheug me op je volgende verslag je laat het ons goed mee beleven
    want je kan het goed overbrengen ga door zo dikke kus opi en omi

  • 16 Oktober 2012 - 18:04

    Stella:

    Hoi Lieve Lot,

    Wat een kanjer ben je. Ik zie het voor me. Je hebt al voor die korte periode dat je daar bent als zoveel meegemaakt.. Sla dat maar eens op en schrijf dat maar eens weg. Dat laatste is heel er goed gelukt. Kijk heel graag uit naar het volgende berichtje van je.
    Dikke kus,
    Stella

  • 18 Oktober 2012 - 08:34

    Pieter & Mirjam:

    Hi Charlotte,

    Wat een ervaringen allemaal! Mooi, heftig en heerlijk om te lezen wat jij allemaal meemaakt. Wij hebben erg veel bewondering hoe je dit allemaal in je upje onderneemt en genieten van je verslagen.

    Veel liefs van ons

  • 19 Oktober 2012 - 07:14

    Odette:

    Hoi Charlotte,goed om te lezen dat je je draai aan het vinden bent,gek idee dat jij daar bent,terwijl het hier met bakken naar beneden komt,en dus erg saai is,geniet van je nieuw verworven leventje daar,en we kijken uit naar je nieuwe ervaringen.Veel liefs Henk Odet en de meidenXxxxx

  • 19 Oktober 2012 - 12:09

    Pien:

    Lieve lot,

    Ik ben heel blij om te lezen dat je het al meer naar je zin hebt. Jammer dat je werkdagen zo kort zijn maar wat gaaf dat je al zo veel mag doen. Ik hoop dat je fanatiek blijft schrijven, het is super om te lezen.

    Dikke kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Charlotte

Actief sinds 12 Sept. 2012
Verslag gelezen: 515
Totaal aantal bezoekers 19482

Voorgaande reizen:

30 Juli 2015 - 31 Juli 2015

Thailand

09 Oktober 2012 - 12 Januari 2013

Ghana

Landen bezocht: