Alweer december! - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Charlotte Ruben - WaarBenJij.nu Alweer december! - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Charlotte Ruben - WaarBenJij.nu

Alweer december!

Blijf op de hoogte en volg Charlotte

03 December 2012 | Ghana, Kumasi

Dag lieve allemaal!

Wat een lijst met reacties zeg, echt heel gaaf om te lezen/merken dat jullie (nog steeds) zo met me bezig zijn! Opnieuw bied ik mijn excuses aan voor het lange wachten.. De bedoeling was dat ik afgelopen donderdag een verslag zou schrijven, maar mijn werkdag liep ontzettend uit; we hebben tot 4 uur gewerkt. Ik had dus geen tijd om naar het internetcafe te gaan, en de volgende dag vertrokken we rechtstreeks uit werk naar het strand.. Nu is het dus al maandag 3 december. De tijd vliegt; Sinterklaas, Kerst, mijn verjaardag en Oud&Nieuw staan voor de deur, maar dat magische gevoel van de maand december ontbreekt nog volledig bij mij. Ondanks de lichtjes en kerstbomen die hier en daar verschijnen in Ghana, leef ik voor me gevoel nog volledig in de zomer. Het is dan ook elke dag boven de 30 graden, gek hoor!

Zoals ik heb verteld ben ik naar Mole geweest. Wat een onwijs gave, vermoeiende, indrukwekkende, gezellige en mooie ervaring! Ana, Marije, Nienke, Cille, Alice, Jessica (mijn nieuwe en reeds ex- huisgenootje), Hani (de Australische jongen, totaal niet aantrekkelijk..), Hanna en ik vertrokken op donderdag middag na werk richting Tamale, een reis van minimaal 6 uur. Na een uur onderweg te zijn, met een achterlijke chauffeur achter het stuur, was er iets mis met de remkabels.. Laten die nou toch wel erg belangrijk zijn tijdens het auto rijden.. De tro werd langs de weg gezet en nadat 20 man ongeveer een uur met z'n allen hebben 'geknutseld', daar leek het echt op, konden we gelukkig weer verder. Toen we 's avonds laat in Tamale aankwamen, zijn we op zoek gegaan naar de twee hotels waar we zouden overnachten. De hotels waren snel gevonden, de kamers echter niet. Ondanks dat ik beide hotels 3x heb gebeld om te confirmen dat we zouden komen, hadden ze toch onze kamers aan andere mensen gegeven. Ze dachten dat we niet meer zouden komen, aangezien het al 10 uur was. Stonden we daar bij de receptie.. Uiteindelijk waren er na veel overleg toch nog wel wat kamers vrij, officieel allemaal 1 persoons, maar met een beetje proppen zou het wel lukken.. Wij waren allang blij!

Hanna en ik zouden die nacht om 4u naar het station gaan om de buskaartjes te kopen van Tamale naar Mole National Park. Ons was verteld dat je zo vroeg aanwezig moest zijn, anders zou de ochtendbus vol zitten. Na zo'n 3,5 uur slaap, stonden wij dus braaf in de rij voor de kaartjes. Bleek dat de ochtendbus de avond ervoor al in de verkoop was gegaan, dus de enige kaartjes die nu beschikbaar waren, konden gebruikt worden voor de middag bus. We vonden het allang best, zolang we maar in Mole aankwamen. Na de kaartjes eindelijk te hebben bemachtigd zijn we terug naar ons bed gegaan. Iedereen moest om 12.30 op het station zijn, want dan zou de bus vertrekken. Gelukkig waren we voorbereid op lange wachttijden, en deed het ons vrij weinig toen we hoorden dat de bus al minimaal een uur vertraging opgelopen had. Uiteindelijk vertrokken we, strontchagrijnig en wel, om half 4 eindelijk richting Mole. Het was 8 uur vrijdagavond toen we aankwamen. Gelukkig hadden ze daar wel gewoon onze kamers nog en na heerlijk een bord rijst met kip te hebben gegeten zijn we ons bed ingedoken.

De volgende dag was iedereen weer fris en vol goede moed voor de komende dagen. Het resort ligt prachtig, boven op een berg, met uitzicht op 2 waterholes waar alle dieren in het National Park komen drinken en badderen in het droogseizoen, omdat alle andere waterbronnen uitgedroogd zijn. We hadden van de andere vrijwilligers gehoord dat het eten in het hotel vreselijk zou zijn, maar wij zijn allemaal zeer blij verrast geweest! Alles was heerlijk en we hoefden niet eens te wachten, dit kwam omdat we bij het ontbijt onze lunch met tijd bestelde, en tijdens de lunch alles voor het diner. Top systeem, zouden ze meer moeten toepassen in Ghana!

De zaterdagochtend hebben we in en aan het zwembad doorgebracht; in 1 woord genieten! Om half 4 zijn we op een 2 uur durende jeepsafari gegaan. We hebben van alles gezien, maar helaas geen olifanten.. Ik heb geprobeerd zoveel mogelijk foto's te schieten, echter zijn de beesten zo verdomd snel dat ze of bewogen zijn of helemaal niet gelukt. Na de safari nog snel een duik in het zwembad genomen en toen aan tafel gegaan. Aangezien we allemaal heel graag olifanten wilden zien, gingen we de volgende ochtend om 7 uur op walking safari. De kans dat we ze dan zouden zien badderen was erg groot. Niet dus.. Amper een beest gezien, maar wel 2,5 uur in de bloedhitte rond gelopen. Gelukkig was het zwembad daar! Ook die middag weer op jeep safari geweest, de driver en gids fooi gegeven om olifanten te vinden, maar na 2,5 uur rijden nog steeds niet.. Toen waren we het zat. Maandag hebben we lekker aan het zwembad gelegen en zijn we vroeg naar bed gegaan, want 's nachts om half 4 vertrok de bus weer richting Tamale. Gelukkig is de terugreis erg snel gegaan, en waren we 's middags rond een uur of 5 thuis. Nog nooit zo blij geweest met mijn bed!

De safari's waren een heel avontuur, maar de grootste belevenis die ik heb meegemaakt in Mole was de achtervolging van een baviaan.... Een mega grote, harige, snelle, mannelijke baviaan.. We wisten dat ze niet erg schuw waren en soms even gedag komen zeggen bij de mensen, zeker als er eten in de buurt is. Maar de mensen van het hotel hadden ons verzekerd dat ze niet heel dichtbij zouden komen. Wel dus! Cille en ik liepen in bikini en op slippers richting het zwembad voor een laatste duik voor het avondeten. In de verte zagen we een baviaan en een wrattenzwijn met elkaar spelen/vechten. We liepen rustig verder tot de baviaan ons recht in onze ogen keek en richting ons begon te lopen. Na een paar seconden ging het lopen over in rennen, begonnen wij te gillen en ook te rennen en was er volledige paniek. Die aap was zo ontzettend snel dat hij me na een paar meter al had ingehaald. Ik ben toen maar achter een boom gesprongen en heel stil gehouden. Cille rende richting onze kamer, waar Alice en Hanna op dat moment waren, en gooide de deur open. Ze is gillend achter een stoel gesprongen om zichzelf te beschermen. In haar paniek had ze niet gezien dat niet ik, maar de baviaan na haar de kamer in was gelopen. Hij liep dus gewoon in onze kamer rond!! Toen ik genoeg moed had verzameld om hem de kamer uit te jagen, stond ik net in de deuropening toen hij weer naar buiten kwam rennen, mij omver rennend. Dood eng! We waren zo ontzettend blij dat hij weer weg was, al had hij wel onze koekjesvoorraad meegenomen... Idiote beesten die bavianen! Die avond was het hotel in rep en roer, want iedereen had ons horen gillen en vond het hilarisch. Inmiddels kunnen wij er ook om lachen!

Ook heb ik heeeel erg goed nieuws; het tweede jongetje is terug! Morgen gaan Willemijn en ik naar hem toe met alle spulletjes. Ik heb van een aantal van jullie de vraag gekregen hoe het zal gaan in de toekomst, als de jongetjes uit hun schooluniform zijn gegroeid en ivm de kosten van de komende schooljaren. We hebben per kind 2 schooluniformen gekocht, in 2 verschillende maten, die beiden erg ruim zitten. Daar zullen ze dus nog wel even mee voort kunnen. Wat betreft het schoolgeld; 1 van de 2 grote partijen staat voor het gratis maken van zowel de lagere als de middelbare school. Mocht de NPP dus winnen aankomende vrijdag, dan hoeven we ons daar geen zorgen meer om te maken. Komt NDC aan de macht, dan zullen we geld aan Projects Abroad geven om de komende jaren ook te kunnen financieren.

Met het overige geld hebben we vandaag hep-B vaccins gekocht, zodat we a.s. woensdag alle kinderen in het weeshuis kunnen gaan vaccineren! Ook dat plan is dus helemaal rond! Ik hoop dat jullie allemaal tevreden zijn waar ik het geld voor gebruik.

Vandaag heb ik in het weeshuis gewerkt, omdat Public Health vrij was, en ik zeker wilde weten of ik dat de komende weken wil gaan doen. Ik ben heel erg blij dat ik deze 'testdag' heb gehad, want ik vond het niet zo leuk als ik had verwacht. Om half 8 vanochtend was ik in het weeshuis aanwezig, en heb ik geholpen alle kindjes die naar school kunnen, te verschonen en aan te kleden. Daarna hebben we de baby's uit hun bedjes gehaald, verschoond en mee naar buiten genomen. Vervolgens heb ik 3 uur op een bankje doorgebracht met 3 andere meiden en 6 baby's. De meeste baby's hebben een zwakke nek, andere zijn behoorlijk gehandicapt. Dat maakt het best zwaar. Toen het tijd was, hebben we ze gevoed, gewassen, verschoond en op bed gelegd. Daarna de 3 grotere gehandicapte meisjes gewassen, verschoond en terug in hun 'kooi' gelegd. Het is echt een kooi, want ze liggen daar de hele dag te kwijlen en geluiden te maken in een ruimte afgescherm door een hek wat wij gebruiken om ons konijn in de tuin te laten lopen. Ze worden enorm verwaarloosd, en daar kan ik niet tegen. Heb ze dus heel wat extra aandacht gegeven. Toen de school klaar was, hebben we daar de jongens opgehaald en naar huis genomen. Daar heb ik de 3 meest ranzige luiers ooit moeten verschonen. Jongens van 4/5 jaar oud die diaree hebben in een luier, zodat het tot hun nek zit, is echt vreselijk. Heb tijdens alle luiers gekokhalst en met kippenvel op mijn lichaam gestaan. Toen was mijn dag afgelopen. Mijn voornaamste taken zijn dus; zitten, luiers verschonen en voeden. Het weeshuis is echt vreselijk voor die kindjes.. Ze krijgen te kleine luiers aan, vieze kleding en liggen de meeste tijd van de dag binnen in hun bed.. Alleen de vrijwilligers nemen ze mee naar buiten, maar alleen met toestemming van de huis 'moeders' die dat bijna nooit toelaten. De huis moeders zijn vreselijk; ze verkopen alle gedoneerde kleding, slaan de kinderen en slapen de helft van de dag. Er is dus behoorlijk wat mis, en hoe graag ik dat ook allemaal zou willen veranderne/verhelpen, realiseer ik me dat ik daar niet toe bevoegd ben en waarschijnlijk meer kwaad zal doen dan goed, als ik bijvoorbeeld de confrontatie zou aangaan met het bestuur van het weeshuis. Mijn besluit staat dan ook vast; ik blijf gewoon bij Public Health. In mijn laaste werkweek, de week voor Kerst, ga ik met Nienke meelopen in haar ziekenhuis. Zij is bevoegd zuster en heeft toestemming van haar zkh om mij mee te nemen. Daar kijk ik dus erg naar uit!

Aankomende vrijdag zijn de verkiezingen en het wordt steeds drukker op straat met gillende mensen. Donderdagmiddag vertrekken we met de hele groep richting Cape Coast om te ontsnappen aan de drukte in Kumasi. Lekker zon, zee en strand! Alweer, haha! Afhankelijk van de uitslag van de verkiezingen begint werk weer op maandag, als de uitslag namelijk niet is zoals mensen het willen, wat uiteraard gaat gebeuren, dan kan het zou zijn dat alles net zo wordt stilgelegd als vrijdag. Ben zeer benieuwd!

Nou lieve volgers, ik wens jullie allemaal een fijne week, en als ik weer wat interessants te melden heb, dan horen jullie dat uiteraard! Dikke knuffel!

  • 03 December 2012 - 17:06

    Pien:

    Hoi lot, wat een bericht!! Wat balen dat jullie geen olifanten hebben gezien zeg.. Misschien dan toch Artis nog is proberen! Ik heb erg gelachen om je baviaan verhaal, haha. Ik heb heel veel respect voor je met die vieze poepluiers.. Wat je daar allemaal doet is zo goed lot, heb bewondering voor je. Dikke kus

  • 03 December 2012 - 17:16

    Sara:

    Yess eindelijk weer een verhaal. Hele week al naar uitgekeken :) wat ontzettend leuk dat je al die dingen met de meiden gaat doen. En je beslissing is inderdaad beter, jezou er niet aan moeten denken elke dag maar luiers te moeten verschonen als het ware de dingen doen die eigenlijk die huismoeders moeten doen.. Wat een krengen zeg haha

    Wij zijn naar new york geweest, echt gaver dan ooit! Besef nu pas hoe groot de stad wel niet was. Kan niet wachten om weer eens terug te gaan.
    Ook ik heb me rijbewijs haha, dus kunnen we lekker touren als je terug bent! Druk met school, tijd gaat zo ontzettend snel. Het is inderdaad alweer december, maar dat betekend wel steeds sneller dat je naar huis komt. Want ik mis je echt! Maar gelukkig heb je het daar zo naar je zin. Lieverd we zullen aan je denken met sinterklaas, kerst je bday en oud en nieuw je hoort er namelijk nog steeds bij!
    Dikke kussssss xxxxx

  • 03 December 2012 - 17:19

    Sara:

    Vergeet nog iets heel belangrijks haha
    Francis van de ah, wilde je nummer hebben omte contacten als hij daar is ofzoeits
    Maar wilde toch even vragen of dit echt was of dat hij het verzonnen heeft haha
    Kuss

  • 03 December 2012 - 17:43

    Sint:

    Charlotte Ilse Yvonne
    Wat ben jij nu begonne.

    Je leek verdwenen in de massa
    Was niet te horen bij de kassa.

    De Pieten gingen zoeken
    In tweets blogs en faceboeken.

    Eindelijk vonden zij jou
    En vertelden het gau(w).

    Maar toen ik er van hoorde
    Was‘k al op weg naar ’t noorde.

    Ik ben je blog gaan lezen
    Hoef niet bezorgd te wezen.

    Je bent een geweldige meid
    Die zich nu aan Ghana wijdt.

    Alsof ’t de gewoonste zaak van de wereld is
    Ga je van d’ene naar d’andere belevenis.

    Jij bent ’t die voeten heelt
    Of voor opvoeder speelt.

    Veel liefde en zorg geeft
    ’t soms ook moeilijk heeft.

    Maar Sint laat je weten
    Dat je niet wordt vergeten.

    Thuis heb je familie en vrinden
    Die jou heel erg stoer vinden.

    Je bent niet uit hun gedachten
    Zullen in januari op je wachten.

    Rijmtijd is nu om lieve kind
    Dus kus en groeten van Sint.

    P.s.
    Als jij je zo gedraagt
    Is’t zeker dat je stage slaagt.! ! !

  • 03 December 2012 - 20:34

    Herma:

    Hoi Lot, al je verhalen tot nu toe met veel plezier gelezen. Vind je verhaal over het weeshuis afschuwelijk. Je hoort/leest/ziet wel altijd dat het in deze landen vreselijk is als je gehandicapt bent maar zoals het beschrijft..zet onze probleempjes weer in het juiste perspectief. Niet te geloven dat je al bijna 2 maanden in Ghana bent. Geniet van je laatste maand daar. Groetjes XX

  • 03 December 2012 - 20:34

    Herma:

    Hoi Lot, al je verhalen tot nu toe met veel plezier gelezen. Vind je verhaal over het weeshuis afschuwelijk. Je hoort/leest/ziet wel altijd dat het in deze landen vreselijk is als je gehandicapt bent maar zoals het beschrijft..zet onze probleempjes weer in het juiste perspectief. Niet te geloven dat je al bijna 2 maanden in Ghana bent. Geniet van je laatste maand daar. Groetjes XX

  • 03 December 2012 - 21:06

    Karin:

    Hoi Charlotte

    Fijn weer zo'n uitgebreid verslag uit Ghana.......vooral je avontuur met de grote baviaan spreekt erg tot de verbeelding , moest er erg om lachen , maar begrijp dat het best wel eng was !
    Gelukkig heb je voor jezelf de goede beslissing genomen om toch niet in het weeshuis te gaan werken , als het zo lees geen prettige ervaring.......misschien wel moeilijk voor je om te beseffen dat je niet veel voor deze kinderen kunt betekenen en dat je ze moet achterlaten in hun niet zo rooskleurig bestaan , maar ik denk dat het heel verstandig is om jezelf nu in bescherming te nemen en deze laatste maand je goede werk bij Public Health voort te zetten ; je kunt niet het leed van de hele wereld op je schouders nemen ! Dat je dan nog mag meelopen in het ziekenhuis de laatste week(en) is natuurlijk helemaal top !
    Geniet van al het moois en goeds wat je doet en meemaakt.......vooral ook van die lekkere weekendjes aan het strand !

    liefs , Karin

  • 03 December 2012 - 21:19

    Stella:

    Hoi Lot,
    Wat een belevenissen weer. Aandoenlijk, ongelooflijk, maar ook hilarisch het verhaal van de baviaan. Maakt je weer bewust. We hebben niets te klagen. Ook als je tv het weer eens niet doet. Je pakt gewoon een boek.
    Wat gaat de tijd hard. Eerst maar eens de decembermaand door komen en dan de komst van je mams. Maar ik denk dat het volgende verhaal alweer in de PEN zit.
    Kijk er naar uit,
    Liefs.

  • 03 December 2012 - 22:25

    Fauz:

    Hey Charlotte, wat een spannende vehalen, zeker met die baviaan echt te eng... bij het lezen kreeg ik echt kippevel arghhhhhh

    Veel plezier nog

  • 04 December 2012 - 09:30

    Jeske (Projects Abroad):

    Hoi Charlotte,

    Wauw wat maak je veel mee he! Goed om te horen dat je sterk in je schoenen staat en een goede afweging voor jezelf maakt. Sommige projecten kunnen nu eenmaal heel heftig zijn.
    Leuk om te horen dat je zoveel onderneemt samen met de anderen en dat Nienke jou op sleeptouw kan nemen!
    Wij zijn ook benieuwd hoe het afloopt met de verkiezingen vrijdag.. spannende tijden! We zullen je verslagen blijven volgen!

    groetjes, Jeske
    Projects Abroad Nederland

  • 04 December 2012 - 18:45

    Alwin:

    Hoi Lot,
    Ik heb afgelopen weekend je ouders gesproken langs het hockeyveld, was weer erf gezellig om ff bij te kletsen.
    Je moeder heeft ons de link van je reisverslag gestuurd, ik heb net alles gelezen en ga zo je foto's bekijken.
    Wat een avontuur, daar heb je de rest van je leven wat aan.
    Ik blijf je volgen.

    Gr Alwin

  • 07 December 2012 - 08:47

    Anton:

    Mooi verhaal weer, Charlotte. Wat een geweldig intensieve tijd maak je mee. Al was het maar om achterin een laadbak te zitten van een auto met gebrekkige vitale delen. En dan jouw manier van aapjes kijken; thrilling! Hier sneeuw nu, wel anderhalve cm dik. Dus files en uitgevallen treinen. Dat zijn onze problemen, dussss....... . Houd moed en houd je goed, geniet met volle teugen. Liefs, ook namens Karin en Tim. X Anton

  • 07 December 2012 - 13:36

    Marjon:

    Wat een avonturen weer, zie het helemaal voor me met die Baviaan!
    Goed besluit om niet naar het weeshuis te gaan voor langere tijd, je hebt het geproefd en een wijs besluit genomen. Geniet van alle andere mooie dingen misschien heb jij wel een hele leuke tijd in het ziekenhuis samen met Nienke. Zoals Anton al schrijft, hier sneeuw en wind en koud maar het heeft wel wat als je er niet uit hoeft! De katten groeien dicht binnen en loeren op de vogels in de tuin die ik wat brood heb gegeven! Dit weekend de kerstboom weer neerzetten, wat doen ze daar aan kerst versiering? aan ze eigenlijk naar een kerk met kerst of zo wie zo? Hoe is de verkiezing afgelopen? Ben benieuwd naar weer een nieuw verslag, hele dikke knuffels van ons vieren, Marjon

  • 08 December 2012 - 10:54

    Oma Von:

    Stof genoeg voor mooie verhalen, je blijft ontzettend veel meemaken, hartstikke goed dat jullie er in je vrije tijd zo op uitgaan. Fijn dat jullie dat tweede jongetje weer gevonden hebben, weer een kindje met betere kansen.
    In onze krant staat een artikel en foto van de verkiezingsdrukte in Ghana, we begrepen dat als geen van de kandidaten meer dan vijftig procent van de stemmen haalt, er 28 december een tweede ronde komt, dus is het misschien nog een keer zo'n "feest".
    Een Nederlands bedrijf, HSB Indentification uit Woerden heeft er voor gezorgd dat alle ruim 14 miljoen kiesgerechtigden in veertig dagen biometrisch zijn geregistreerd, zodat iedereen kan stemmen,"een Nederlands tintje aan de verkiezingen"stond er bij het artikel, ons kleine landje is toch maar overal actief !
    En van actief zijn kun jij meepraten , want jij haalt ALLES en meer uit je drie maanden!
    Hier dus wat sneeuw en kou, ook weer leuk met alle soorten vogeltjes in de tuin die we kunnen verwennen, ze zitten `s morgens al te wachten.
    Jij ligt nu denk ik lekker aan het strand, heerlijk die warmte, profiteer er maar lekker van en volgde week weer äan de slag".
    We kijken uit naar je volgende verhalen, dikke kus van ons beiden, oma von

  • 09 December 2012 - 19:56

    Matthieu & Caroline:

    Terwijl jij nu belt met Sebastiaan dachten wij eindelijk maar weer eens iets te schrijven...

    Mijn hemel, mooi verhaal over de bavianen... Haha, en doodeng! Dat vergeet je dus nooit meer. Minder leuk zijn de verhalen hoe die kids het daar hebben. Maken wij ons hier een beetje druk over te droge parmaham.. Super dat jij daar een bijdrage kan leveren. De komende tijd zullen ook wij wat vaker reageren zeker gezien de komende weken. Sebastiaan gaat gelukkig mee komend weekend naar Munster (je weet wel waar die geweldige tent NIET meer zit) maar jammer dat jij er niet bij kan zijn. Met Oud & Nieuw is hij ook onder de panne in Deventer. Het moet wel gek zijn daar met die hitte maar toch met Kerstbomen om je heen. Hier gaat alles zijn gang, idioot druk alleen de laatste maanden/weken/dagen. Gelukkig vliegt voor jou dus ook de tijd en ben je weer in Nederland voor je het weet! Gelukkig sta je sterk in je schoenen en kom je de komende weken vast wel goed door. Wij hopen dat jij en je vrienden/vriendinnen ook straks van de kerst en je verjaardag zullen genieten!! Dikke kussen van ons allemaal en tot gauw!! Matthieu, Caroline, Sanne, Sebastiaan en Tommy!

  • 09 December 2012 - 23:21

    OpaKees:

    Hey Charly,
    Komen wij net thuis van eeen gezellig dagje bij Joop& Gerda, vinden we een paar briefjes die en postduif uit Afrika heft laten vallen.
    Als reactie op één ervan alvast een aanwijzing:

    Hoe groter het diafragma (dus lensopening) des te korter de tijd nodig voor een opname.
    Een bewegend onderwerp vraagt een korte tijd en dus grote lensopening. Er is echter een nadeel bij een grote lensopening en wel dat dan de scherptediepte kleiner is dan bij een kleine lensopening (elk puntje van een lens is een lens op zich en alleen het midden van een lensoppervlak gebruiken geeft de grootste kwaliteit in scherpte).
    Als er veel licht is maakt het allemaal niet zoveel uit en kun je met een groot diafragma fotograveren want dan heb je weinig bewegingsonscherpte.
    Je ziet het is net als in 't normale leven er gaat niets helemaal automatisch, je moet blijven nadenken en keuzes maken. Het vervelende met jou is echter dat alles jou wel lukt!!!!

    Sterkte en groet met kus,
    OpaKees

    P.s.
    Laat de tijd maar niet al te snel verstrijken, dan krijg je achteraf spijt dat het voorbij is.

  • 09 December 2012 - 23:25

    OpaKees:

    Oja er is nog een instinker met diafragma,
    Hoe groter het getal des te kleiner is het diafragma.
    Bijv.diafragmaf4 is groter danf5.6

  • 09 December 2012 - 23:36

    Oma Von:

    P.s Leuk te horen dat het zaklampje goed van pas komt, kus oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Charlotte

Actief sinds 12 Sept. 2012
Verslag gelezen: 321
Totaal aantal bezoekers 19473

Voorgaande reizen:

30 Juli 2015 - 31 Juli 2015

Thailand

09 Oktober 2012 - 12 Januari 2013

Ghana

Landen bezocht: